Waarop let ik als ik een MTB voor crossduathlons wil kopen?

Het zomerseizoen zit er bijna op en op de sociale media zie ik al een paar keer de vraag komen naar advies voor de aankoop van een MTB om crossduathlons te kunnen doen. Deze mooi discipline zit duidelijk in de lift.
Daarom trok ik eens naar mijn fietsenmaker Dirk Baert, van Bikesensation in Beernem. Hij is ook de man achter Team Bikesensation die mountainbikers en triatleten huisvest die zowel in de technische MTB marathons als in de vlakke Vlaamse wedstrijden en op het strand tot de betere renners behoren. Ook ikzelf behoor als wielrenner, triatleet tot het team en met een programma dat gaat van De Sandman triathlon in de Panne, via enkele crosstriathlons in de Hoge Venen en weer naar de Hel van Kasterlee stond mijn fietsenmaker al enkele keren voor een mooie uitdaging, die hij maar al te graag aan nam.

De gebruikte illustraties zijn van mijn eigen wedstrijdfiets, door Dirk volledig custom opgebouwd. Alles heeft zijn doel. Met deze fiets reed ik snelste fietstijden in De Reuzen Van Wetteren, De Sandman en reed ik enkele mooie plaatsen bijeen in verschillende Vlaamse crossduatlons en MTB wedstrijdjes. Deze fiets gebruik ik ook als woon-werk fiets annex wegtrainingen en ook om de plaatselijke toertochten mee af te haspelen.

Beach fury

Dirk, kun je eens uitleggen waar de typische Vlaamse duatleet moet op letten wanner hij een MTB wil kopen?

Wel, die duatleten zijn echt een geval apart. Meestal gebruiken die hun MTB voor iets waar die totaal niet voor is gemaakt. Die duatleten gebruiken die fietsen in de winter op vlakke, modderige omlopen, terwijl die fietsen eigenlijk standaard gemaakt zijn om in de zomer de bergen mee te gaan trotseren. Daarom is het belangrijk dat die duatleten voor hun aankoop enkele overwegingen maken.

Wielen

De kleinere oude 26 inch wielmaat is volledig gedaan. Als je competitie wilt doen moet je gewoon overschakelen naar een groter formaat. Het voordeel van grotere wielen is enorm en zeker op de snelle Vlaamse omlopen. Verder kun je er ook voor opteren om tubeless te rijden. Dit doet bijna iedere serieuze wedstrijdrijder. Bij tubeless wordt geen binnenband meer gebruikt en wordt de band opgevuld met een soort van melk die automatisch alle gaatjes dicht. Met tubeless banden kun je veel zachter rijden, wat meestal een enorm voordeel biedt. Ook is de kans op lekrijden veel kleiner.

In Niki's fiets hebben we gekozen voor de Crest velgen van No Tubes. Die zijn ook een stuk breder, waardoor de oa de bredere strandbanden zich ook bij lage druk mooi leggen. Die zijn ook verstevigd tegen inklappen bij doorstoot.

Beach fury wiel1
Beach fury wiel2

Remmen

Veel duatleten zijn vaak nog heel weigerachtig tegen schijfremmen en zweren ze bij de minder efficiƫnte V-brakes. Helaas zijn er nog heel weinig fabrikanten die nog een frame met V-brake nokken in hun gamma hebben. Dus zijn we verplicht om met schijfremmen te werken. Schijfremmen die veel krachtiger werken, maar die soms wel gevoeliger zijn voor slijtage, zeker op het strand. Op de fiets van Niki heb ik nu gekozen voor mechanische schijfremmen. Normale schijfremmen werken op oliedruk. Die mechanische werken nog met een kabel. Daardoor kan hij iets minder doseren. Maar het grote voordeel is dat de remhoeven veel verder uiteen kunnen gezet worden en dat hij nu veel minder slijtage heeft en ook nooit meer halfweg de race zonder remmen komt te zitten. Vooral op zand, zowel op het strand als in de Kempen is dit belangrijk. Die Avid's waarvoor ik gekozen heb hebben ook de eigenschap dat de hoeven langs weerszijden heel gemakkelijk af te regelen zijn.

Beach fury disc

Verzetten

De verzetten die momenteel soms standaard op de fietsen gemonteerd worden laten de bikers amper nog toe om aan meer dan 30km te fietsen. Voor de meeste Vlaamse wedstrijden is dit absoluut niet genoeg. Zeker niet op het strand waar de renners zelfs snelheden tot 60km/u halen. De triple is volledig verdwenen, de goedkopere versies zijn meestal maar met dubbel plateau meer, maar de duurdere modellen zijn nu allemaal maar met 1 plateau meer, zij het dan weliswaar met 11 en zelfs al 12 versnellingen achteraan. Het nadeel van die enkele plateaus is dat de trappen tussen 2 versnellingen in, veel te ver uiteen liggen. Daardoor krijg je op een vlak parcour nooit echt het gevoel een goede cadans te kunnen draaien. Vooral op het strand en op de weg is dat een heel groot nadeel. Op een echte MTB omloop in de Ardennen speelt dit nadeel dan echter niet en is het een groot voordeel om nooit te moeten schakelen vooraan. Een enkele plateau vooraan geeft ook nog eens het voordeel dat je op modderige omlopen geen last hebt van de alom gevreesde chainsucks. Voor de klant is dit dus kiezen. Ofwel een dubbel voor all round gebruik ofwel een enkele plateau met specifieke verzetten voor vlakke wedstrijden. Aangezien Niki een aparte Ardennen MTB heeft hebben we gekozen voor de enkele plateau. Achteraan rijdt hij met een 12x30 cassette, die we aangepast hebben naar een 11x30 cassette. In combinatie met het 40 tandswiel vooraan kan hij daarmee hele hoge snelheden halen in het peloton op het strand, maar kan hij ook alle hellingetjes meester die de duinen of de Kempen te bieden hebben. Door de achtertrein van de MTB frames die vrij breed uitvalt diende de spacers van het cranckstel aangepast te worden om toch nog een zo optimaal mogelijke kettinglijn te bekomen.

Beach fury gear

Vering

De vering is een belangrijke keuze. Is budget geen probleem en kies je voor de ruwe technische omlopen ben je best af met een volgeveerde fiets. Maar kies je voor de Vlaamse omlopen en hou je er van om heel vinnig te kunnen optrekken en is snelheid en gewicht uw prioriteit kies je best voor een vaste vork. De overschakeling naar 29 inch wieldiameter heeft er voor gezorgd dat een hobbelig spoor minder invloed heeft dan op een oude MTB met 26 inch wielen. Wil je toch een allround MTB dan kun je ook kiezen tussen vorken met een lock out systeem. Dan heb je beide voordelen, maar moet je ook de nadelen van gewicht en onderhoud er bij nemen. Aangezien Niki ook wielrenner is en heel graag uit het zadel komt was voor hem die vaste vork een uitgemaakte zaak.

Beach fury vork

Dank u voor de uitleg, Dirk

Tags: