De hel van Kasterlee krijgt een nieuw parcour.

Er werd al lang over gespeculeerd, maar zondag was het zover en kon een trotse Ben Van De Water onder een massale belangstelling het nieuwe fietsparcour van de Hel van Kasterlee voorstellen.

Maar liefst 83 geïnteresseerde hellegangers meldden zich aan om onder leiding van Ben Van De Water het nieuwe parcour te verkennen. "We hebben 6 jaar geleden het oude parcour dat volledig over de beroemde Bloso route liep door de Kastelse bossen moeten verlaten vanwege de werken aan de ring. Organisatorisch was dat ook een grote verbetering, want alles speelde zich af aan één kant van de grote weg, waardoor we veel minder signaalgevers nodig hadden. Met het nieuwe parcour gaan we van 17 naar 75 signaalgevers. Een hele uitdaging dus. Maar we hebben het ervoor over. De laatste jaren werd nogal geklaagd over de grote pelotons. Ook kwam de fietsprestatie niet meer overeen met de te lopen afstand. Veel deelnemers waren ook ontgoocheld. De Kastelse bossen zijn zo beroemd om in te komen biken en die lieten we volledig links liggen. Daar willen we nu weer naar terug keren. De fun faktor zal zeker een flink stuk omhoog gaan, het zal een flink stuk selectiever zijn en voor de toeschouwers wordt het ook een stuk aantrekkelijker met 2 passages per fietsronde aan de sporthal", aldus Van De Water.

Het parcour

Ondergetekende deed vorig jaar voor de eerste keer mee op het parcour zonder de Kastelse bossen en was op een parcour waar bijna 30km/u werd gereden ook redelijk ontgoocheld. Ik hunkerde ook terug naar de oude edities. Ik was dus best nieuwsgierig.

Het nieuwe parcour bestaat zowat uit 2 lussen. Eentje van 15km en eentje van 10km, met een passage op het technisch parcourtje aan de sporthal.

Na de wissel gaat het direct de Geelse baan over net zoals in de beginjaren van de hel, maar daar krijgen we direct over de nieuwe ring wat extra klimwerk op zandheuvels die vroeger niet in de Bloso route zaten. Wat daarna volgt is de ene single trak na de andere. Puur MTB plezier. Enkel op het verste punt zal een zanddreef zitten, bijna aan de beroemde lus van Lichtaart, die we nu niet doen. Een zanddreef die in de winter meestal heel zwaar is, die zal nu heen en terug moeten gereden worden. Hier zal de tegenstand elkaar diep in de ogen kunnen kijken om op de terugweg naar het Kabouterbos terug de ene singletrack na de andere aan elkaar te reigen. In die ganse lus zitten toch enkele pittige hellingetjes. Mijn persoonlijke strandfiets met koerscassette zal dus toch wel een probleem vormen, pijs ik.

Bij terugkomst in Kasterlee wordt de beroemde aankomstklim van het looponderdeel aan de molen gedwarst om het technisch parcourtje aan de sporthal af te werken wat altijd voor spektakel en ambiance zorgt voor de toeschouwers. Daarna volgt een gelijkaardig stuk zoals de voorbije 6 jaar naar de Nete en de beruchte crossing van het grasveld. Maar eenmaal in het achterliggend bos wordt terug een hobbelige singletrack genomen een doorsteek te maken om zo de traditionele terugweg naar Kasterlee te maken. De voorlaatste technische passage in het bos net voor Kasterlee wordt achterwege gelaten, maar er wordt direct naar het bos van de sporthal gereden om via wat technische bochtjes terug de aankomstzone te bereiken. In die 2de lus zal het toch wel wat voordeel opleveren om te kunnen samenwerken. Maar het zal toch moeilijk, zoniet onmogelijk zijn om grotere groepen te doen samenklitten.

Kortom, de Hel van Kasterlee, wordt in mijn ogen zeker weer in alle eer hersteld en het zal misschien nog heroïscher worden. Zelfs in droge omstandigheden zal met de extra 15km en de selectiviteit toch bijna een uur langer gefietst worden, maar dit kan bin een moddereditie nog veel meer meer worden. De Geelse Baan zal volledig afgezet worden. Ook de Kastelse handel wordt erbij betrokken en voor de toeschouwers wordt het zeker een heel mooie en overzichtelijke wedstrijd.

Tags: